Let okřídleného šípu

29.5.2011

Let okřídleného šípu I přesto, že z naší obvyklé sestavy 5. skupiny zůstal o tomto víkendu jen jeden člen, rozhodli jsme se, doplněni o Vlastu, Martina a Davida z budovy Kasal vyrazit na výlet do Mladé Boleslavi, do muzea automobilky Škoda.



Po vydatném obědě, podávaném v trochu netradiční dopolední čas, jsme všichni nasedli do našeho bílého mikrobusu a vydali se společně na cestu do Mladé Boleslavi. Cesta ubíhala v příjemném tempu, a tak po slabé hodince jízdy jsme dorazili na místo. Po chvilce hledání místa k zaparkování jsme již stáli před halou muzea.  Po zaplacení vstupného a vstupu do samotného muzea, jsme všichni na chvíli zapomněli na čas a vrátili se o notné desítky let do automobilové historie.

Automobilka Škoda se jako jedna z mála světových automobilek může pochlubit více jak stoletou nepřerušenou výrobní tradicí automobilů. Muzeum Škoda Auto představuje v jednotlivých sekcích celý její příběh, který se od roku 1895 odehrává v Mladé Boleslavi.

Elegance luxusních limuzín s roztomilou naivitou levnějších modelů nás provedla  počátkem dvacátého století, kdy jsme se rázem ocitli ve světě továrníků, bankéřů, průkopníků průmyslu, světě rozložitých madame  a jejich služebných. Některé slavné modely  značky L&K jsme poznávali i díky filmům pro pamětníky, které někteří z nás dodnes s oblibou sledují.

Mezi automobily z počátku století páry na nás všech jednoznačně největší dojem zanechala Škoda Superb (označení se začalo používat v roce 1934 společně s označením typu, první vůz nesl označení Škoda 640 Superb), a to zejména svou velikostí, úctu vzbuzující mohutností a elegantní karoserií a na svou dobu vysoce nadprůměrnými jízdními výkony.



V expozici 50. a 60. let  dvacátého století jsme mohli obdivovat to, co je příznačné pro automobily tzv. klasického období, které patří mezi milovníky historických automobilů mezi nejvyhledávanější. Totiž střízlivou eleganci, lehkost až bezstarostnost spolu s klasickými křivkami karoserií,  rozdílnost poháněcích koncepcí, motory nespoutané elektronickými systémy i přechod od karoserií na rámu k nástupu prvních samonosných karoserií.

Mezi zástupci klasické koncepce jsme si se zájmem prohlédli  dva modely řady Škoda 450, a to Škodu Octavia v provedení Combi a Škodu Felicia, jediný sériově vyráběný kabriolet automobilky Škoda.

 

 Hned  za nimi jsme nalezli jejich nástupce Škodu 1000, která ve své době znamenala nevídaný krok vpřed v konstrukci československých automobilů. Tento průkopník samonosné karoserie, společně s hliníkovým blokem motoru a řadou do té doby neznámých konstrukčních prvků přinesl do našich zemí na dlouhá léta koncepci „vše vzadu“ a předznamenal tak výrobu automobilů v Československu na dlouhá desetiletí dopředu.  V muzeu je tento model zastoupen sběratelsky nejvíce ceněným, i ve své době velmi netradičním dvoudveřovým modelem Škoda 1100 MBX.

Mezi zástupci moderních koncepcí jsme nalezli Škodu 136 L Favorit, první československý automobil s motorem vpředu, pohánějícím přední kola přes standardně montovanou pětistupňovou převodovku.  Škoda Favorit byla poprvé představena v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně. Pro tuzemský automobilový průmysl znamenal Favorit, tak jako kdysi populární „embéčko“ velký krok vpřed.

Velmi zajímavým exponátem byl pro nás tříprostorový klasický sedan, jež vznikl jako jeden z prototypů při vývoji modelové řady Š 781, prototyp, který se však nedostal na rozdíl od prostorného kombi Forman do výroby.

 

Expozice Sleeping beauty  nám pak na závěr prohlídky představila veterány v původním stavu. Měli jsme jedinečnou příležitost porovnat staré vozy před renovací s těmi, které již prošly restaurátorskou dílnou a jsou součástí hlavní expozice 100 let firmy.

 

Z návštěvy muzea si každý z nás odnesl nezapomenutelné dojmy a tak trochu i malé postesknutí nad tím, že se z automobilové konfekce dneška naprosto vytratilo kouzlo jízdy v blyštivých tónech chromu a vůní benzínu.

 


 

Autor: Ing. Vladislav Sloup   |   Sekce: Společné akce | Fotogalerie   |   Tisk   |   Poslat článek známému

1.

1.

Velikost: 40 kB

2.

2.

Velikost: 66 kB

3.

3.

Velikost: 40 kB

4.

4.

Velikost: 63 kB

5.

5.

Velikost: 61 kB

6.

6.

Velikost: 52 kB

7.

7.

Velikost: 53 kB

8.

8.

Velikost: 44 kB

9.

9.

Velikost: 56 kB

10.

10.

Velikost: 31 kB

11.

11.

Velikost: 64 kB

12.

12.

Velikost: 51 kB

13.

13.

Velikost: 22 kB

14.

14.

Velikost: 59 kB

15.

15.

Velikost: 56 kB

16.

16.

Velikost: 34 kB

17.

17.

Velikost: 63 kB

18.

18.

Velikost: 48 kB

19.

19.

Velikost: 26 kB

20.

20.

Velikost: 45 kB

21.

21.

Velikost: 35 kB

22.

22.

Velikost: 53 kB

23.

23.

Velikost: 57 kB

24.

24.

Velikost: 49 kB

25.

25.

Velikost: 56 kB

26.

26.

Velikost: 55 kB

27.

27.

Velikost: 54 kB

28.

28.

Velikost: 49 kB

29.

29.

Velikost: 59 kB

30.

30.

Velikost: 62 kB

31.

31.

Velikost: 59 kB

32.

32.

Velikost: 51 kB

33.

33.

Velikost: 62 kB

34.

34.

Velikost: 57 kB

35.

35.

Velikost: 53 kB

36.

36.

Velikost: 31 kB

37.

37.

Velikost: 48 kB

38.

38.

Velikost: 55 kB

39.

39.

Velikost: 46 kB

40.

40.

Velikost: 40 kB

41.

41.

Velikost: 43 kB

42.

42.

Velikost: 52 kB

43.

43.

Velikost: 48 kB

44.

44.

Velikost: 60 kB

45.

45.

Velikost: 64 kB

46.

46.

Velikost: 60 kB

47.

47.

Velikost: 53 kB

48.

48.

Velikost: 55 kB

49.

49.

Velikost: 57 kB

50.

50.

Velikost: 60 kB

51.

51.

Velikost: 56 kB

52.

52.

Velikost: 45 kB

53.

53.

Velikost: 44 kB


Související články

Líbí se Vám naše webové stránky?

5% (154)

7% (232)

87% (2636)


DĚTSKÝ DOMOV KLÁNOVICE

 

RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2022 | Designed by queue s.r.o.

© 2022 DD Klánovice